Norsk Gordonsetter Klubb

Gordon setter søk

GSDB_icon

NGK valpeliste

Illfoto1

Fotokonkurranse

Vinnerbildet i fotokonkurransen
for august 2010 ble:
Siluett

siluett

Foto/eier 

Feginsbrekkas Rex / sigrid Lium

Er du glad i å fotografere?
Vis oss dine bilder, og bli med i
vår store nettkonkurranse!
Logg deg inn og gå til denne siden!

Innlogging

Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.    Glemt passord?

Satsningsområde Skog 2010
(2 visning) Gøran Larsen, (1) Gjest
Gå til bunnenSide: 1...10111213141516...19
EMNE: Satsningsområde Skog 2010
*
Sv:Satsningsområde Skog 2010 6 Måneder siden  
Helene Stensby skrev:
Ha en trevlig tur, och förhoppningsvis kommer även vi till den 7 maj. Om vi får valpvakt under föreläsningen ;)vet inte om det är ok att ha med en liten.

Dessverre så er det ikke mulig, ble spesifikt spurt om det skulle være med hunder, da auditoriene er dyre-frie soner (av hensyn til hygiene etc). Det er dog parkering rett på utsiden av bygget, og det vil sikkert også være mulig å låne et bur eller to i kennelen på skolen. Hawkeye kommer til å være i kennelen den dagen så han setter sikkert pris på selskap.
Håper dere får til å komme, jo fler som kommer, des flere meninger etc kommer opp og kan gjøre dette interessant for alle:)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Hon är drygt 3 månader, men inga problem är större än lösningen så det fixar sig alltid. Hon kan säker vara hos släktingar under tiden

Hei.
Jeg har ikke vært noe inne på disse sidene før, men ser at det er mye positive tanker og tiltak rundt skogsfugljakt og trening. Dette er jeg også veldig interessert i. Vi går en del i skog og prøver å jakte der, men er ikke noe erfaren med skogfugl med hund. Håper derfor at det er mulighet for flere å være med? Jeg bor på Langhus like ved Ski i Akershus. Mail adresse er bjarnar@avi-eng.no.

Bjarnar Fagervik skrev:
Hei.
Jeg har ikke vært noe inne på disse sidene før, men ser at det er mye positive tanker og tiltak rundt skogsfugljakt og trening. Dette er jeg også veldig interessert i. Vi går en del i skog og prøver å jakte der, men er ikke noe erfaren med skogfugl med hund. Håper derfor at det er mulighet for flere å være med? Jeg bor på Langhus like ved Ski i Akershus. Mail adresse er bjarnar@avi-eng.no.

Jo flere jo bedre, regner med Helene fikser oversending av mailadr til Åge som er ansvarlig.

VIl også minne om skogsfugljakt foredrag/møte fredag den 7.mai på veterinærhøgskolen i oslo, se egen tråd for mer info:)

Hej
Har fixat kontakten, Bjarnar. Vi har fått en fin liten samling

Den er god
Veldig bra å få så kjappe svar.
Setter pris på det.
Setter av 7 mai og ser frem til det

Sv:Satsningsområde Skog 2010 5 Måneder, 4 Uker siden  
Mens vi venter på 7.mai må i jo prøve å drive med noe fornuftig. Jeg tok med meg en kompis til fjells vi snekkret sammen vårt eget treningsopplegg og sånn gikk det :

En liten oppsummering fra siste fjelltur
Dag 1
Ankomst onsdag ettermiddag
Mye snø i fjellet løst og det blir sikkert tungt for alle på to og fire
Litt sitt trening var det vi rakk før mørket kom og tok oss.
For å få maks ut av treninga hadde vi medbrakt rype.
Oppskriften var : Med ei rype holdt gjemt bak ryggen Sendte vi bikkjene ut i søk, lot dem lete litt ,fyrte av startpistolen og kommanderte dekk så ble rypa kastet ut og dyret satt fortsatt stille .Apport kommando ble gitt og fuglen ble hentet og pent avlevert. Hunden har aldri hørt startpistolen og det skarpe smellet skapte litt overraskelse. Jeg fyrte av en gang når hunden var på vei mot meg og "dekk" jeg har ikke sett så kjapp dekk på den før.
Dette ble gjentatt 2-3 ganger (ikke for mye) da jeg så på bikkja at den ble litt usikker av smellinga ,så var det natta.
Dag2
2 varmegrader stiv kuling og løst føre ,med kondomdress og sokker som ikke ville bli på ble det etter en km. en liten stopp ,når sokken var på plass rakk dyret å løpe 20 meter før det gikk opp ei rype "DEKK" og det gjorde den momentant.
Vi fikk en til av samme slaget og med samme resultat og var faktisk fornøyd med at dyret satt seg i støkksituasjon . Det var nok vi som kom bråkende etter som støkket fuglen.
Det var laaangt mellom fuglene selv om visittkortene lå tett ,fuglen hadde forståelig nok trukket ned i bjørka men der var ikke mulig å ta seg frem. ES`n til jaktkompis dro seg ned i løssnøen ved bekken i dalbunnen og fikk en stand hvor han fikk "en slags situasjon". Kullet gikk mens han var 100 meter unna,
dyret sto fortsatt og han lurte litt på om han skulle skyte så lenge etter men vurderte det til ja og når han er nesten fremme går den siste fuglen han skyter og bikkja sitter. Perfekt.
Dag 3
2-3 varmegrader og litt mindre vind . Nytt område i dag like løst føre og mengder med visittkort noen markeringer men ingen fugl for hundene , noen gikk på langt hold så vi fikk da praktisert " sitten" fortsatt litt for mye vind.
Dag 4
Lett skyet med glimt av sol og etterlengtede kuldegrader om natta gjorde føret litt fastere for bikkjene. Mengder av visittkort denne dagen også ,vi mistenkte at det gikk noen fugler før vi så bikkjene det ble i hvert fall noen ordentlige utredninger der fremme uten at vi fikk gjort noe med det. Dette skjedde en gang til og da var vi sikre på att fuglen ikke satt , den kom rett over hodet på oss .To fine situasjoner på ES`n med opphenting av vind,avanse og fin stand .Fuglen gikk på 100 meter ,"sitt" og skudd avfyrt og bikkja satt. Det ble to sånne på ES`n denne dagen . For meg og GS`n lang tur uten annen uttelling enn trimmen og respekt av makkers stand .GS`n satt seg den og i skuddet .Ingen ettergang på noen av dem.
Dag 5
Strålende sol og 4-5 kuldegrader fast føre i høyden ,løst nede i bjørka .Fuglene likte seg fortsatt best der, beitet var jo bra og snøen løs nok til å "dokke".
Vi måtte fortsatt holde oss i høyden på fastere underlag ,det var mindre med visittkort i dette området men bra trening for bikkjene. Vi fant fugl på slutten av dagen men vi støkket dem før bikkjene oppdaget dem . Det ble litt markering og utredning av seter men ingen situasjoner .
Konklusjon
Fin trening for bikkjer og oss, litt for lite fugl til å få maks uttelling men det vi fikk til gikk etter boka.
"Bikkjene" var en ES og en GS begge på 28 mnd. Dett er vel nærmest "helligbrøde" å si men jeg som bare har hatt ES før må si jeg ble litt satt ut av GS noe moderate innsats på tungt føre.
5 kg lettere en GS`n gikk ES`n som en turbo alle dager med en imponerende arbeidsvilje , jeg har faktisk aldri sett en større kapasitet til å jobbe, når den får apportbeviset sitt er det ikke lenge før 1AK er i boks ,jeg har nok litt lengre vei å gå . GS`n var arbeidsvillig når det "luktet" fugl men gikk mer igjennom snøen og ble nok fortere sliten .Det er antagelig en bakdel med stor tung hund på løst føre.

per

Sv:Satsningsområde Skog 2010 5 Måneder, 1 Uke siden  
Hei skogtroll !

Snakket med Åge O. på Lauvåsen søndag.
Han skulle legge ut litt nytt.
Eg i Tromsø når det er møte på Vet.høg.sk..
Håper vi får til noe

(Ps. Noen få bilder fra prøven på hjemmesida mi)

Sv:Satsningsområde Skog 2010 5 Måneder, 1 Uke siden  
Jippi på vinterens siste treningsdager på Vinjeveien har jeg fått igjen trua på att bikkja også duger på fjellet.Fast føre og fugl hver dag

Sv:Satsningsområde Skog 2010 5 Måneder siden  
Noen skogtroll som skal til Grotli til helgen ?

Gå til toppenSide: 1...10111213141516...19
All rights reserved © 2010 www.gordonsetter.no